Ca sa devii un mare atreprenor nu iti impune limite. Nu ai nevoie de multi bani, o diploma sau experienta in afaceri, doar crede in tine si ideea ta va deveni in viitor mai indepartat sau mai apropiat, un adevarat succes.
Cu toate acestea ai nevoie de un plan bine pus la punct si de motivatie pentru a continua.

Citind aceste randuri faci deja primul pas catre afacerea ta dar nu stii inca de unde sa incepi.
De aceea vin azi in ajutorul tau cu acest ghid practic pentru a-ti transforma ideea in afacerea TA de Succes.

Pentru asta, vin azi in ajutorul tau cu acest ghid practic pentru a-ti transforma ideea in afacerea TA de succes.

Iata cele 12 puncte pe care se le urmaresti: 

1. Evalueaza-te:

Intreaba-te cu adevarat, de ce vrei sa incepi o o afacere?

Foloseste raspunsul la aceasta intrebare pentru a te ghida ce tip de afacere vrei sa incepi. Pentru cativa bani in plus e posibil sa fie de ajuns ceva ocazional, pentru mai multa libertate (timp si bani), este timpul sa renunti la munca clasica de 8-10 ore pe zi si sa faci ceva nou sau sa incepi sa dezvolti afacerea ta in timpul liber (dupa serviciu sau in weekend).

Dupa ce ai motivul, pune-ti si mai multe intrebari care sa te ajute sa-ti dai seama de tipul de afacere pe care ti-ar place sa o incepi si daca ai resursele necesare pentru start.

Iata o parte din intrebarile pe care eu le-am avut: 

  • Ce aptitudini am?
  • Ce pasiuni am?
  • Care este zona mea de expertiza?
  • Cat imi permit sa investesc, stiind ca majoritatea afacerilor esueaza?
  • Ce stil de viata vreau sa traiesc?
  • Sunt pregatit/a sa fiu antreprenor?

Cu cat iti vei raspunde mai direct si mai clar, cu atat vei a crea o baza reala pentru tot ceea ce vei face, asa ca este mai bine sa iti adresezi aceste intrebari si sa iti oferi raspunsuri cat mai directe chiar daca asta te pune in discomfort.

 

2. Gaseste-ti ideea de afacere

Ai deja o idee de afacere foarte buna? Daca da, felicitari! Poti trece la punctul urmator.

Daca nu, exista o multime de moduri de a incepe brainstorming-ul pentru o idee buna:

  • articole din domeniul ce te atrage mai mult
  • Trend-ri, si tehnologii se dezvolta
  • Urmareste economia GIG
  • Gaseste o solutie complementare pentru un produs sau servici existent
  • Gaseste o problema in piata pe care sa o rezolvi

Multe companii si industrii fac lucrurile intr-un fel, deoarece asa au fost intotdeauna facute. In aceste cazuri, un set nou de ochi dintr-o perspectiva noua poate face toata diferenta. Foloseste o abordare mai buna, mai ieftina si mai rapida.

Cel mai important iesi la evenimente, intalneste oameni noi si pune-le intrebari, cauta sfaturi de la alti antreprenori, cauta idei online sau foloseste orice metoda in zona ta de expertiza sau de talent.

3. Analizeaza ce se intampla in piata

Exista in piata solutia sau produsul pe care vrei sa startezi? Analizeaza-ti potentiala concurenta sau parteneri de afaceri. In felul asta vei invata foarte multe, de genul, “asa da” sau “asa nu”. O sugestie ar fi sa faci un demo de serviciu sau al produslui si sa il “livrezi” gratuit sau la pret de prelansare catre potentialii clienti.

Apoi poti cere sa iti spuna parerea lor. Itrebarile pot fi de genul:

  • „Ce factori luati in considerare atunci cand achizitionati acest tip de produs sau serviciu?”
  • „Ce sugestii aveti pentru imbunatatire?”
  • “Va doriti acest produs /serviciu la indemana?”
  • etc.

La fel de important e sa fii atent la trei dintre cele mai frecvente greseli pe care oamenii le fac atunci cand incep cercetarile de piata:

  1. Folosesc doar cercetarile ale altor entitati.
  2. Folosesc doar resurse online.
  3. Chestioneaza doar oamenii pe care ii cunosc.

Asa ca mareste-ti orizontul si realizeaza o cercetare realistica pentru domeniul ales.

4. Obtine Feedback

Permite-le oamenilor sa interactioneze cu produsul sau serviciul tau si sa intelegi care este impresia acestora. Un set nou de ochi si pareri te pot ajuta sa depistezi o problema pe care o puteai rata. In plus, acesti oameni vor deveni primii sustinatori ai marcii, mai ales daca asculti contributia lor si le place produsul.

Unul dintre cele mai simple moduri de a utiliza feedback-ul este sa te concentrezi asupra abordarii „Lean Startup” – care implica trei piloni de baza: prototiparea, experimentarea si pivotarea.

Prin lansarea in piata a unui produs, obtinerea de feedback si apoi adaptarea inainte de a expedia urmatorul produs, poti imbunatati in mod constant si astfel te asiguri ca ramai relevant pentru clienti.

Trebuie sa iei in considerare ca doar o parte din feedback-urile primite vor fii bune de folosit, de aceea este necesar sa ai si un plan despre cum sa primesti feedback /recenzii.

Iata sase pasi pentru gestionarea feedback-ului:

  1. Ia o pauza de gandire pentru a nu trece intr-o stare prea emotionala care te poate descuraja. Da-ti timp de gandire si analiza asupra celor auzite.
  2. Incepe cu „multumesc”. Persoanele care iti ofera feedback negativ nu se asteapta sa le multumesti pentru asta, dar acest lucru ii va face sa te respecte si sa continue sa fie sinceri in viitor.
  3. Cauta sa intelegi ce vede diferit. Daca cuiva nu-i place o idee, aceasta nu inseamna ca uraste tot ce ai spus. Acesti oameni incearca sa te ajute, si ar putea doar sa sublinieze o problema sau o solutie diferita pe care ar trebui sa o analizezi mai departe.
  4. Cauta tiparele. Daca primesti aceleasi comentarii si sugestii, atunci este timpul sa incepi sa le iei in serios.
  5. Asculta cu atentie si curiozitate. Fii dispus/a sa intri intr-o conversatie in care clientul controleaza comunicarea.
  6. Pune intrebari deschise, intrebari la care se va raspude cu mai mult decat un DA sau NU. Descopera de ce i-a placut sau nu i-a placut. Cum ai putea sa imbunatatesti? Care ar fi o solutie mai buna?

 

5. Gandeste-te si pregateste-te pentru toate aspectele legale

Pregateste-te din timp pentru toate aspectele legale. Astfel, nu trebuie sa iti faci griji ca apare cineva si iti va fura marea idee, sau ca numele ales este deja luat, sau esti dat/a in judecata pentru ceva la care nu te-ai asteptat.

O lista rapida de verificare a lucrurilor care pot fi incluse in verificare:

  • Structura afacerii (corporatie sau un parteneriat, mica, medie sau mare);
  • Numele afacerii
  • Inregistrarea afacerii la Camera de Comert.
  • Cod fiscal si numar de inregistrare
  • Licente (daca e cazul)
  • Cont bancar
  • Marci comerciale, drepturi de autor sau brevete, etc..

Multe din aceste lucruri le poti face pe cont propriu, sau poti oricand consulta un avocat sau consilier in domeniul afacerilor, pentru a te asigura ca ai acoperit tot ceea ce este necesar.

 

6. Scrie-ti planul de afaceri

Un plan de afaceri este o descriere scrisa a modului in care va evolua afacerea de la startarea produsului, pana la lansarea acestuia si bugetele (vanzari si cheltuieli) in primii 3-5 ani.

Iata ce iti sugerez sa urmaresti in planul tau de afaceri:

  • Pagina titlu – Incepe cu numele companiei
  • Rezumat –  Acesta este un rezumat ce include planul, atingand adesea descrierea companiei, problema pe care o rezolva afacerea, solutia si de ce acum.
  • Descrierea activitatii – Ce fel de afacere vrei sa incepi? Cum arata industria ta? Cum va arata in viitor?
  • Strategii de piata – Care este piata tinta si cum poti vinde cel mai bine in piata respectiva?
  • Analiza competitiei / Analiza SWOT –  Care sunt punctele forte si slabiciunea concurentilor? Ce solutii propui ?
  • Planul de proiectare si dezvoltare – Care este produsul sau serviciul oferit si cum se va dezvolta? Apoi, creaza un buget pentru acel produs sau serviciu!
  • Planul de actiuni operationale si management – Cum va functiona afacerea zilnic?
  • Factorii financiari – De unde vin banii? Cand? Cum? Ce fel de proiectii ar trebui sa generezi si ce ar trebui sa iei in considerare?

Pentru fiecare intrebare, poti utiliza intre una si trei pagini de informatii. Retine, planul de afaceri este un document viu, pe masura ce timpul trece si afacerea ta se maturizeaza, il vei actualiza.

 

7. Finanteaza-ti afacerea

Exista o multime de moduri diferite de a obtine resursele de care ai nevoie pentru a-ti incepe afacerea.
Finanteaza-ti singur pornirea. Desfasurarea activitatii poate dura mai mult, dar partea buna este ca iti controlezi propriul destin.

Cere sprijin financiar de la prieteni si familie. Poate fi greu sa separi afacerea de relatiile personale, dar daca esti sigur/a de succes si ai la cine a apalezi poate fi o sursa foarte bune.

Daca ai in vedere sa soliciti un imprumut, poti cauta de asemena in google surse de finantare disponibile pentru tipul tau de afacere.

Incepe o campanie de crowdfunding online. Uneori, puterea este in numar si in multimea de investitii mici ce se pot adauga la ceva major.

Aplica la grupuri de investitori locali.

Alatura-te unui incubator sau accelerator de pornire. Aceste companii sunt concepute pentru a ajuta intreprinderile mici sau noi sa inceapa sa ajunga la nivelul urmator. Cei mai multi ofera resurse gratuite, inclusiv facilitati de birou si consultanta, alaturi de oportunitati de retea si evenimente deschise. Unele ofera si finantare pentru resurse.

Negociaza un avans de la un partener sau client strategic. Daca cineva doreste cu ardoare produsul sau serviciul tau sunt sanse ca sa-si doreasca sa-l finanteze.

Barter sau servicii pentru ajutor la pornire. De exemplu, poti face un sistem informatic pentru chiriasii de birou in schimbul spatiului gratuit pentru birou. Este posibil sa nu fi platit/a pentru asta, dar nici nu va trebui sa platesti pentru un birou, iar “un ban economisit este un ban castigat”.

Cauta un imprumut bancar sau o linie de credit potrivita bugetului necesar.

 

8. Dezvolta produsul sau serviciul pe care l-ai ales

Dupa toata munca pe care ai depus-o pentru a-ti incepe afacerea, te vei simti nemaipomenit sa vezi de fapt ca ideea ta prinde viata.

Aminteste-ti ca este nevoie de o armata pentru a castiga o lupta, de aceea sit tu vei avea nevoie de oameni pentru a creea ceva nou, vei avea nevoie de echipa.

Un punct important este ca atunci cand produci efectiv produsul, cred ca ar trebui sa te concentrezi pe doua aspecte: simplitate si calitate. Cea mai buna optiune nu este neaparat sa faci cel mai ieftin produs, chiar daca poti scadea costurile de fabricatie. De asemenea, trebuie sa te asiguri ca produsul poate atrage atentia potentialilor clienti.

 

Cand esti pregatit/a sa dezvolti produse si sa externalizezi unele dintre sarcini, asigurate ca:

  • Pastrezi controlul asupra produsului tau si inveti constant. Daca lasi dezvoltarea la altcineva sau o alta firma fara supraveghere, este posibil sa nu obtii ceea ce ti-ai propus.
  • Implementeaza verificari si etape de bugetare pentru a reduce riscul depasirii (termene limita sau buget alocat). Fii pregatit/a sa ai mai multe alternative in caz de provocari.
  • Angajeaza specialisti, nu generalisti. Alege oameni care sunt buni in ceea ce ai nevoie, nu genul buni la toate.

Dar pentru linistea ta, cel mai bine ia procesul in propriile maini si invata cat mai mult despre productie, astfel incat sa poti imbunatati procesul si deciziile legate de livrarea la timp.

Acest proces va fi foarte diferit pentru antreprenorii concentrati pe servicii, dar nu mai putin important. Ai mai multe abilitati pe care oamenii sunt dispusi sa ti le plateasca in acest moment, dar aceste abilitati pot fi greu de cuantificat. Poti lua in considerare crearea unui portofoliu de lucrari – un site web pentru a-ti expune lucrarile de arta daca esti artist/a, scriind articole, daca esti un scriitor etc. Oamenii vor sa vada ca te pricepi, sti ce ai de facut iti doresti si poti a-i ajuti!

De asemenea, asigura-te ca ai certificatele sau cerintele educationale necesare, astfel incat atunci cand cineva intreaba despre certificarile si expertiza ta, tau esti pregatit/a. Credibilitatea si autenticitatea iti cresc sansele in domeniul ales daca ai o experienta crescuta si calificarile necesare (o diploma poate face diferenta).

 

9. Incepe sa-ti construiesti si dezvolti echipa!

Pentru a-ti dezvolta afacerea, va trebui sa-ti imparti responsabilitatile cu alti oameni. Ai nevoie de o echipa, “Unde-s multi puterea creste”. Studiaza conceptul de interdependenta!

Indiferent daca ai nevoie de un partener, angajat sau freelancer, aceste trei sfaturi te pot ajuta sa gasesti persoana potrivita:

  1. Comunica clar obiectivele si asigura-te ca toata lumea intelege viziunea si rolul lor in cadrul misiunii respective chiar de la inceput.
  2. Urmeaza procedurile de angajare. Cand incepei procesul de angajare, trebuie sa iei in considerare o multime de lucruri, de la preselectia oamenilor/CV-urilor pana la punerea intrebarilor corecte si formularea corespunzatoare.
  3. Stabilirea unei culturi organizationale puternice a companiei. Acest lucru se datoreaza faptului ca o cultura excelenta se refera mai degraba la respectarea si moticarea angajatilor prin mai multe canale, inclusiv formare si mentorat, decat despre decorarea birourilor sau mese de ping-pong. De fapt, avantajele de la birou se pot dovedi mai mult ca niste capcane decat beneficii reale.

 

10. Gaseste locatia potrivita!

Poate fii un birou sau un magazin. Prioritatile difera in functie de nevoi, dar iti prezint 9 lucruri de baza care cred ca trebuie luate in considerare:

  1. Stil / design. Asigura-te ca locatia este in concordanta cu stilul si imaginea pe care vrei sa o alaturi conceptului.
  2. Date demografice. Ia in considerare cine sunt clientii tai. Cat de importanta este proximitatea fata de locatie? Daca detii un magazin de retail care se bazeaza pe comunitatea locala, acest lucru este vital. Pentru alte modele de afaceri, s-ar putea sa nu fie.
  3. Trafic pietonal. Daca ai nevoie de oameni care sa vina in magazin, asigura-te ca magazinul este usor de gasit.
  4. Accesibilitate si parcare. Cladirea este accesibila? Nu uita: chiar si cele mai bune zone de vanzare cu amanuntul au puncte greu accesibile. Nu vrei sa le oferi clientilor un motiv sa plece in alta parte, deoarece nu au unde sa parcheze.
  5. Concurenta. Uneori, a avea concurenti in apropiere este un lucru bun. Alteori, nu este. Ai facut cercetarile de piata, astfel incat sa sti ce este cel mai potrivit pentru afacerea ta?
  6. Proximitatea cu alte afaceri si servicii. Acest lucru este mai mult decat doar traficul pietonal. Analizeaza modul in care facilitatile din apropiere pot imbogati calitatea afacerii tale, ca loc de munca.
  7. Imaginea si istoricul zonei. Ce arata aceasta adresa despre afacerea ta? Au esuat alte afaceri acolo? Locatia reflecta imaginea pe care doresti sa o transmiti?
  8. Infrastructura cladirii. Mai ales daca te uiti la o cladire mai veche sau daca incepi o afacere online, asigura-te ca spatiul iti poate satisface nevoile de inalta tehnologie.
  9. Chirie, utilitati si alte costuri. Chiria este cea mai mare cheltuiala pentru facilitati, dar verifica si utilitatile, daca sunt incluse sau nu in contract, si la ce valoare ajung in fuctie de sezon, ca sa nu fii surprins/a mai tarziu.

Dupa ce ai raspuns la toate intrebarile despre cum ar trebuie sa fie locatia perfecta, este timpul sa incepi cautarile pentru acel loc care sa se potriveasca tuturor criteriilor.

Aceste patru sfaturi te vor ajuta:

  • Gandeste-te la un interval de timp. Proprietarii urmaresc contracte pe termene cat mai lungi. Nu te bloca intr-un contract de inchiriere pe termen lung daca nu are sens pentru afacerea ta.
  • Fii deschis/a oportunitatilor. Exista tot felul de locuri de utilizat – spatii de lucru la comun, centre de afaceri pentru birouri si multe altele.
  • Cauta si in internet. S-ar putea sa gasesti locul perfect folosind resurse online.
  • Incheie tranzactia in conditiile tale. Din nou, ai optiuni. Nu te multumi cu ceva inconfortabil.
    Dupa ce ai o locatie, te poti concentra asupra esteticului si sa-ti lasi imaginatia sa zboare.

 

11. Incepe vanzarile!

Indiferent de produsul sau industria alese, viitorul afacerii tale va depinde de venituri si vanzari. Steve Jobs stia asta – de aceea, cand a inceput Apple, isi petrecea zi de zi chemand investitori si ingineri in garajul sau.

Exista o multime de strategii si tehnici de vanzare diferite pe care le poti folosi, iata 4 aspecte de luat in considerare:

  1. Asculta-ti clientii. Afla ce vor, ce au nevoie si cum doresc sa obtina acest lucru.
  2. Nu pune presiune. Nu poti fi prea timid/a, dar de asemenea, nu poti face clientii sa se simta ca si cum ii fortezi sa faca o cumparatura.
  3. Nu-ti fie teama de cuvantul „nu”. Invata sa fii rabdator/are si adapteaza-te la clientii tai pentru a incheia vanzari reusite.
  4. Prioritizeaza vanzarea. Dar cum faci efectiv acele vanzari? Incepe prin a identifica clientii adecvati care doresc produsul sau serviciul tau. Creste-ti continuu baza de clienti si / sau publica anunturi pentru a gasi persoane care sunt potrivite afacerii tale. Apoi, descopera palnia de vanzare potrivita sau strategia care poate converti aceste oportunitati in venituri.

 

11. Dezvolta-ti afacerea!

Exista un milion de moduri diferite de a creste. Poti achizitiona o alta afacere, poti aborda o piata noua, sa te extinzi prin oferte noi etc. Dar, niciun plan de crestere nu va conta daca nu ai cele doua atribute cheie pe care toate companiile in crestere le au in comun.

In primul rand, au un plan de vanzari. Folosesc social medai eficient prin campanii organice, influenceri sau reclame platite. Au o baza de date si stiu sa o foloseasca. Inteleg exact catre cine trebuie sa targeteze – online sau offline – campaniile lor de marketing.

Apoi, odata ce au un client nou, inteleg cum sa-l pastreze.

Probabil ai auzit multi oameni afirmand ca cel mai usor poti vine unui client deja existent. Clientii existenti si-au aratat interesul si ti-au oferit datele lor de contact si preferintele. In acest sens, incep o relatie cu tine si cu brandul tau. Ajuta-i sa se simta cat mai bine in relatia respectiva si sa rezoneze cu conceptul tau.

Incepe sa utilizezi strategii de marketing si fidelizare a clientilor.

Veti concura in mod constant pentru acesti clienti din piata asa ca nu te lasa dus/a de val si fii mereu precaut/a. Continua sa cercetezi piata, sa-ti maresti echipa cu oamenii potriviti si sa oferi un produs/serviciu superior pentru a realiza imperiul la care ai visat intotdeauna.


Mihai Mihalcea
Mihai Mihalcea

Sunt Antreprenor, Coach si Trainer! Ajut pe cei care isi doresc sa aiba o prezenta profesionista in LinkedIn, sa se faca remarcati ca antreprenori sau specialisti in domeniul lor. De asemenea ajut organizatii sa aiba o imagine unitara in LinkedIn, si sa isi consolideze Brandul pe care il reprezinta!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.